Reklama na internete, čo o nej treba vedieť?
Nie je nič nové na tom, že má reklama na internete veľkú moc. Len vďaka nej si môžete prezerať videá a nestratiť sa v záplave iných ponúk. Reklama nie je nič iné ako prenos informácií o Vami zvolenom subjekte iným ľuďom. A to najlepšie tým pravým. Práve preto sa stal marketing hlavnou zbraňou všetkých firiem a nástrojom konkurenčných bojov. Poďme sa pozrieť k hlavnému zdroju informácií dnešnej doby, teda aj k hlavnému zdroju marketingu. K internetu.
Online marketing je hlavným ťahúňom propagácie už niekoľko rokov, a to z dobrého dôvodu. Vďaka prenosu informácií môžeme zacieliť presne na tých ľudí, na ktorých chceme, je to teda efektívne ako pre nás, tak hodnotné aj pre potenciálnych zákazníkov. Druhým dôvodom je veľmi presná merateľnosť a tým aj hodnotenie úspechu reklamy. To vám žiadny iný offline kanál tak presne neurčí. Aké máme teda možnosti, ak chceme začať s online marketingom? Je ich celý rad.
Poďme si ich predstaviť bližšie:
1) PPC reklama
PPC je skratka pre pay per click, alebo platba za kliknutie. V tomto type reklamy platíte najčastejšie za kliknutie používateľa na reklamu. Pokiaľ na ňu neklikne, nič sprostredkovateľovi neplatíte. Na PPC reklamu narazíte predovšetkým vo vyhľadávačoch ako Google, český Zoznam, ale aj Bing či ruský Yandex, skrátka u najväčších internetových vyhľadávačov.
Google ostatné výrazne prevyšuje, môžeme si na ňom bližšie predstaviť možnosti, ktoré systémy ponúkajú. Google Ads, reklamný systém Googlu, sa najviac používa pre vyhľadávaciu sieť, teda pre reklamy, ktoré vám vyjdú na popredných pozíciách, keď vo vyhľadávači zadáte nejaký dotaz. Vy si len určíte, ktoré vyhľadávacie dotazy chcete prezerať, pripravíte reklamu a množstvo doplnkov, zacielenie a návrh cien, ktoré ste ochotní v konkurenčnom boji za kliknutie a za vhodnú pozíciu zaplatiť.
Ďalšou možnosťou je bannerová reklama. Je to ďalší veľmi efektívny spôsob reklamy, ako sa pripomenúť ľuďom či ako osloviť nových potenciálnych zákazníkov. Bannery pôsobia na viac zmyslov a ak sú kvalitne vykonané, môžu veľmi dobre zapôsobiť.
Ukážka HTML5 banneru pre awareness kampaň.
Zacieľujú sa rôznymi spôsobmi, môžete si vybrať tému webov, na ktorých sa budú zobrazovať, zacieliť podľa záujmov užívateľov, ktoré Google pozná, podľa podobnosti s vašim publikom a opäť podľa kľúčových slov, ktoré spoja Vaše reklamy so stránkami, kde sa nachádzajú. Nejde opomenúť ani remarketing, teda znovuoslovenie ľudí, ktorí vás navštívili či na vašom webe vykonali určitú akciu (napríklad sa dostali do nákupného košíka a odišli).
2) Video marketing
Video marketing je väčšinou súčasťou nejakých platforiem ako je napríklad Google Ads. Keďže Google vlastní Youtube, najväčšiu streamovaciu sociálnu sieť je zároveň najväčším zdrojom video marketingu. Youtube reklamy môžete nastaviť opäť v Google Ads. Tu máte hneď niekoľko možností, princípom je zaujať vaše publikum pútavým a profesionálnym videom.
Video marketing patrí medzi jeden z najlepších online marketingových kanálov, je veľmi efektívne a má dobré výsledky. Môžete sa s ním pohrať, vymyslieť zaujímavú myšlienku a tým upútať pozornosť a odlíšiť sa od konkurencie.
Ukážka remarketingového videa pre Valachshop.sk
Okrem Youtube sú veľmi dobrou platformou facebookové video reklamy, ktoré nie sú kompatibilné s Youtube, musíte ich nahrávať cez facebookovú reklamnú platformu. Aj tu je rad možností, celkovo si o možnostiach facebookovej reklamy povieme v nasledujúcom bode.
3) Sociálne siete
Od doby, čo celý svet zasiahol trend sociálnych sietí, stali sa jedným z hlavných marketingových platforiem práve ony. Facebook, ktorý vlastní Instagram bojuje proti Googlu o marketingové prvenstvo. V mnohom vyhráva, v mnohom zaostáva.
Jednou z najväčších výhod Facebooku a ostatných sociálnych sietí oproti Googlu sú informácie, ktoré má o užívateľoch. Hoci už na tom nie je zle ani Google, Facebook vďaka profilom s mnohými osobnými informáciami má ideálnu pozíciu k presne zacieliteľnej reklame. Vďaka tomu nájdete ľahšie práve tých ľudí, ktorých potrebujete.ň
4) SEO
Na záver sa vrátime na začiatok všetkého. Stále jeden z najdôležitejších a najstarších marketingových kanálov je určite SEO, teda search engine optimalization. Princíp spočíva v tom, že sa snažíme optimalizovať vlastné stránky k obľube vyhľadávačov tak, aby sa nám náš web a jeho vhodné podstránky zobrazovali čo možno najviac na vybrané vyhľadávacie dotazy. Je to práca s kľúčovými slovami, odkazmi a vnútornými faktormi webových stránok (rozdeľujeme tu on-page a off-page faktory).
Výhoda oproti PPC vyhľadávacej sieti je tá, že kliknutie na odkaz cez SEO nič nestojí, za to je veľmi zdĺhavé sa prepracovať k vrchnej pozícií, vyžaduje to tiež neustálu optimalizáciu a tá už niečo stojí. Často môžete v rámci SEO počuť o linkbuildingu, čo je činnosť, pri ktorej sa snažíme prepojiť web s inými webmi na internete a tým si zvýšiť SEO rating a všeobecne návštevnosť.