Kam všade sa dajú vložiť videá? Možností je veľa.
Jedným z najobľúbenejších a najefektívnejších formátov reklám v posledných rokoch je bezpochyby videoreklama. Svojou silou zaujať publikum dominuje nad akýmkoľvek iným formátom. Video nám prináša emócie, vie byť maximálne realistické alebo maximálne názorné, presne tak, ako si želáme, aby bolo.
Osloviť správne publikum je vždy náročné, s videom však máme na výber z takého arzenálu zbraní, že nám prácu výrazne uľahčuje. Oproti ostatným formátom je síce drahšie, ale celkový efekt je bezpochyby viditeľný. Ak ste sa rozhodli, a nejaké kvalitné a reprezentatívne video si zaobstarali, čaká vás ďalšia úloha. Kam s ním? Možností je veľa. Nie vždy sa hodí ku každému videu rovnaký formát, presnejšie sa nehodia všetky formáty ku každému videu. Veľakrát je lepšie vedieť, kam chceme svoje video vkladať už pred samotnou tvorbou, pretože jednotlivým formátom videa sa dá prispôsobovať. Poďme si teda prejsť jednotlivé možnosti, kam svoje videá vkladať a niečo si o nich povedzme.
Videoreklama v Google
Google takmer od svojho vzniku vlastní najväčšiu sociálnu sieť vôbec, streamovací portál Youtube, tu tiež hojne využíva svoj Google Ads inzerentný systém, kde firmám ponúka rad možností, ako propagovať svoje produkty a služby. Keďže ide o platformu zameranú na videá, ponúka najviac formátov práve s videami. Okrem video reklám je tu aj možnosť bannerových reklám, a to konkrétne obsahovej reklamy nad zoznamom odporúčaných videí, reklamy umiestnené dole vo videu, sponzorované karty, ktoré videá dopĺňajú…
1) Preskočiteľná videoreklama
Medzi najklasickejšie reklamy patria preskočitelné videoreklamy. Môžete ich nájsť na začiatku, v strede alebo na konci videa. Užívateľ má možnosť reklamu po piatich sekundách preskočiť. Pre tento typ videa je typické, že musíte do daných piatich sekúnd užívateľa natoľko zaujať, že bude v sledovaní reklamy pokračovať. Je preto dobré vedieť, či video využijete k tomuto formátu a ak áno, dopredu sa zamyslieť nad konceptom videa. Formát je inak veľmi lacný, pretože účtuje poplatok len v prípade, že divák pozrie 30 sekúnd a dlhšie (v prípade kratších videí celé video). Kvôli tomu je veľmi efektívna. Je tiež dobre zacieliteľná a nie je obmedzená dĺžkou videa. Hoci dĺžka obmedzená nie je, neodporúča sa to s ňou preháňať (až na naozaj výnimočné situácie).
2) Nepreskočiteľná videoreklama in-stream
Ďalším typickým formátom sú in-stream videá. Formát sa vyznačuje tým, že sa vaša reklama nedá preskočiť počas prvých pätnástich sekúnd. Môžete tak vždy oznámiť dôležité informácie a nemusíte sa báť, že sa k nim používateľ nedostane. Hodí sa k remarketingu a k oznamovaniu krátkych, jasných informácií. U tohto typu reklamy platíte za každé zhliadnutie, teda za celých 15 sekúnd. Nie je to teda až tak lacný formát ako preskočitelné reklamy, za to máte istotu dosahu vašich informácií, ktoré dokážete vtesnať do pätnástich sekúnd.
3) Mikrospoty
Rozdiel medzi klasickými nepreskočiteľnými in-stream reklamami a mikrospotami je len v limitácií dĺžky. Pri mikrospotoch máte maximálne šesť sekúnd, sú teda kratšie a ide naozaj len o rýchle oznámenie, pripomenutie sa. Takáto videoreklama sa hodí na brandové a remarketingové účely. Oproti in-stream reklamám môžu byť lacnejšie. Častou stratégiou je používanie Storytelling. Vytvoríte viac šesťsekundových videí a potom ich budete remarketovať takým spôsobom, aby sa postupne užívateľovi dávkovali a vzájomne sa dopĺňali v určitom slede, ktorý vytvára príbeh či ucelenú reklamu. K tejto stratégii je možné použiť aj nepreskočitelné in-stream reklamy.
4) Out-stream reklamy
Out-stream video reklamy sú rovnaké ako in-stream, jediný rozdiel je v umiestnení reklamy. Oproti in-stream reklame sa tento typ zobrazuje len na mobiloch, a to na partnerských weboch a v aplikáciách, nenájdete ho na Youtube.
5) Reklamy Masthead
Reklamy Masthead sa zobrazujú na domovskej stránke Youtube, a to v jej hornej časti. Reklamu nemožno nastaviť ako ostatné formáty, musíte si tu miesto zarezervovať. Napriek tomu je to zaujímavá alternatíva skôr pre brandové účely.
Videoreklama a Sklik
Vyhľadávacia sieť Sklik nám ponúka len dve možnosti, ktoré sú veľmi podobné možnostiam Googlu.
6) videospot
Videospot, ktorý môžete vložiť do reklamnej siete Zoznamu je klasický formát reklamy s dĺžkou sedem až šesťdesiatich sekúnd, ktorý možno po prvých piatich sekundách preskočiť. Na rozdiel od preskočitelných reklám v Googli, za videospot platíte aj v prípade, že užívateľ video preskočil, Sklik si teda účtuje poplatky za CPT, teda platba za tisíc zobrazení. A keďže sa do zobrazenia počíta aj daných päť sekúnd nie je brandový efekt až tak výrazný ako pri preskočitelných reklamách u Googlu.
7) Bumper
Bumper videá sú podobné ako Mikrospoty u Googlu. Trvajú 6 sekúnd a sú nepreskočitelné. Fungujú dobre do naratívnych reklám, remarketingu, rýchlych a úderných oznámení.
Videoreklama na Facebooku
Reklamné videá na Facebooku možno rozdeliť podľa účelu. Máme tu možnosti ako prejavený záujem, zhliadnutie videa, dosah, povedomie o značke. Najdôležitejšie je ale zhliadnutie videa, ktorého účel je primárny, u ostatných účelov kampaní musíme video tento účel prispôsobiť. Veľmi dobrú funkciu Facebookových reklám je to, že sa na užívateľovej stene spúšťajú videá automaticky, používateľ nie je nútený stláčať žiadne tlačidlo play, vďaka tomu máte možnosť užívateľa osloviť veľmi rýchlo a efektívne. Začiatok videa upúta takmer vždy, potom už záleží len na jeho kvalite a celkovom obsahu. S tým súvisí tiež to, že by sa do neho mali pridávať titulky, keďže mnoho užívateľov má pri sledovaní vypnutý zvuk, hlasové oznámenia sú totiž základným komunikačným prostriedkom všetkých videí, bez titulkov by tak nemuselo dávať mnohým ľuďom zmysel, a to by bola škoda. A kam všade môžeme videá na Facebooku umiestniť?
Príklad FB postu cieleného pre stredoškolákov, má vyvolať zaujatie v prvých sekundách.
8) Feed príspevkov v mobile
Mobile Neews Feed Ads majú na Facebooku najväčšiu efektivitu, a to či už ide o mieru prekliknutia alebo konverzný pomer. Možností umiestnenia je však menej ako v klasickom desktopovom feede.
9) Feed príspevkov na desktope
Na druhom mieste je vloženie videa na stenu na desktopoch, teda stolných počítačoch a notebookoch. ide o veľmi obľúbený spôsob, ako svoje videá zobrazovať. Ako už bolo vyššie povedané, ak sa rozhodnete video vložiť na Facebookovú stenu používateľov, musíte ho na tento účel tiež pripraviť. Efektívne je o niečo menej ako na mobilnej stene, ale stále s veľmi dobrými výsledkami. Všeobecná výhoda je v počte namierených užívateľov, ktorí používajú na zobrazenie videí práve desktopy, je ich teda viac než len u mobilných užívateľov. Možnosťou je aj cross-device, kde nájdete obe možnosti.
10) Vloženie reklamy na Facebookovú stránku
Nie je odveci vložiť si svoje produktové či brandové video na stránku vašej spoločnosti. Pravdepodobne dosiahne veľké množstvo prehratí vašimi fanúšikmi stránky a ak sa vám video naozaj podarí, je možné, že sa bude aj zdieľať. To sa vám u reklamy len tak nestane.
Ďalšie možnosti, ktoré ponúka videoreklama
Okrem videí na Googli, Zozname a Facebooku môžete vložiť video na rad ďalších miest, môže ísť napríklad o ďalšie sociálne siete ako Instagram (cez Facebook), Linkedin, Tik Tok (nová, ale marketingovo veľmi lukratívna sociálna sieť, pokiaľ zasahuje váš produkt či služba cieľovú skupinu Tik Toku, čo sú predovšetkým mladí ľudia), či akékoľvek iné. Videoreklama sa tiež dá vkladať do menej obvyklých vyhľadávacích sietí ako je Bing či ruský Yandex. Z neplatených možností tú máme možnosť klasického videoblogu alebo vkladanie na weby rôznych sprostredkovateľov video contentu, ktorých je v rôznej kvalite po internete naozaj veľa. Niektoré z nich existujú za špeciálnymi účelmi (napríklad edukatívnym ako je klasický e-learning či podcastovými a ďalšími). Pre tieto účely to chce ale pridávať videá pravidelne.
V neposlednom rade si môžete videá vkladať na váš web, video, ktoré predstaví vašu firmu sa určite hodí na homepage, ďalej môžete videom ukázať, ako to u vás funguje, predstaviť firemné priestory, alebo taktiež urobiť základné náučné videá pre nových zamestnancov. Možností je naozaj veľa. Pred samotnou tvorbou je teda dobré si premyslieť samotný účel videa a taktiež všetky možnosti, kam ho plánujete vložiť. Samozrejme ich môže byť hneď niekoľko.